testing

                                                                 Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 7, 2010

Ibu mertuaku datang bertanya lagi...

Malam kelmarin, ibu mertuaku yang ku panggil "Mama" datang ke kedai aku berniaga. Mama datang bersama mak busu. Aku yang sedang sibuk mengambil 'order' pelanggan segera bergegas mendapatkan Mama. "Mama dari mana ni dengan busu?". "Mama baru balik mengaji ni hah..saja singgah. Selalu Ma gi makan kat kedai sebelah sana". Belum pun sempat aku mencelah, Mama menyambung lagi celotehnya. "Ni hah, Intan tau kan Kak Zah dah tu.." Aku apa lagi, belum sempat ibu mertuaku habiskan bicaranya, biar aku yang melengkapkan ayatnya. "Hah, Intan tau dah..Kak Zah dah mengandungkan. Kan Mama dah cerita masa datang hari tu. Kak Zah pun dah lama kawen kan Ma. Dahtu, sekarang Mama nak tanya Intan pulak ke" (ish sedikit kurang ajar pula aku malam tu..hehehe). "Hah..Intan ngan Johan takde apa2 lagi ke?. Mama nak tau gak". Aduh..aduh..pedih betul pertanyaan itu. Walaupun aku sudah lali dengan pertanyaan begitu, tapi dalam hati terusik juga. Tapi aku yang tetap dengan ego aku dengan selamba aku menjawab.."Alah Ma, lum lagi lah Ma. hari tu gi hospital dapat result doktor. Doktor bagi pil subur. Doktor cakap jangan stress sangat". Mak busu yang dari tadi hanya mendengar tersenyum seakan faham yang aku sedang kesedihan.
Suami aku datang menghampiri kami. Dia bercerita mengenai perancangannya untuk membuka cawangan / stall burger lagi, membeli anak benih ikan keli yang baru, dan macam2 lagi. Mama seperti menyindir kami, "Kau ni berdua cari duit macam nak menanggung 10 orang anak". Suami pun dengan 'cool' menjawab.."takde anak pun tapi hutang banyak Mama oi"...Aku dan mak busu pun tergelak la hapa lagi.
Sebaik makanan yang Mama pesan sampai, aku pun berlalu pergi bila melihat Papa 'angkat punggung' dari situ. Aku dapat melihat riak wajahnya yang sedikit muram. "Tak mengapalah Papa..hanya kita yang tahu apa yang kita lalu".........