testing

                                                                 Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, August 19, 2010

Belajar memasak dari resepi...

Kasihan betul ya dengan Encik Johan (suami aku lar). Dapat isteri pun tak tahu memasak..hehehe. Dulu ingatkan dah belajar tinggi2, tak payah menjenguk dapur..tak payah memasak..kalau boleh tak payah ada dapur kat rumah (eh melampau ler pulak). Ingat lagi masa dulu (masa masih belajar lagi), emak selalu bising sebab aku ni susah betul nak ringankan tangan tolong mak memasak. Terngiang2 sindiran emakku yang agak pedas.."Sapelah yang jadik laki kau Intan oi..makan kedai hari2 ler jawabnya". Memang betul lah cakap mak. Memang aku makan kat kedai pun. Dah aku tolong abah berniaga kat kedai makan. Siang aku kerja, malam memang hari2 makan di kedai. Hahahaha. Sekarang dah kahwin dan dah menjangkau 2 tahun usia perkahwinan, baru terasa menyesal. Nak tak nak, dalam seminggu memang kena memasak di rumah. Habis tunggang langgang dapur dibuatnya. Lauk pertama yang aku masak selepas berkahwin adalah...Telur Masak Kicap (sangat masin), telur dadar (rentung sebelah), ayam goreng (mentah di dalam, hitam di luar) & cencaluk (alah dah siap jual dalam botol) yang aku modified letak cilipadi siket.
Ntahapahapantah yang aku masak tu ye..Tapi yang aku pelik, suamiku tidak pernah merungut atau mengadu masakan aku tidak sedap langsung, bahkan sampi bertambah2 dia makan dan sekarang suami makin 'sihat'. Padahal kalau suamiku nak jadi pengkritik tetap masakan aku pun boleh sebab dia seorang bekas 'Sushi Chef' di Kampachi, Hotel Equatorial, KL dulu sebelum kami berkahwin. Dia lagi pandai memasak dari aku...campak2 je pun dah jadi lauk. Pernah juga aku bertanya pada suamiku, "Papa, sedapke Mama masak? Habis je Papa makan, tak pernah tak habis". Suamiku menjawab sambil mengusap lembut rambutku (ayat tak tahan), "Mama masak apa pun Papa makan Ma, janji air tangan isteri Papa". Bersyukur dapat suami yang tak banyak karenah. Sekarang aku dah pakar masak Ayam Masak Lemak Cili Api sebab ia lauk kegemaran suamiku. Walaupun tak sehebat dan sepakar emakku dalam bidang masakan, insyaAllah aku ingin menjadi 'chef' di hati suamiku. Aku belajar dari resepi di internet sekarang sebab malu nak tanya mak..sebab nanti mak sindir lagi..Hahahahaha..Padan la muka aku.......

1 comment: