testing

                                                                 Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, October 19, 2009

Kalau anak berkecil hati....

" Saya tak sayang keluarga saya..saya benci keluarga saya..." Agaknya gila kot orang yang cakap macam ni..Orang gila pun mungkin jadi gila sebab terlalu sayangkan keluarga, suami, isteri, ibu, ayah dll..Semua orang sayangkan keluarganya. Ada juga yang melebihkan keluarga sendiri daripada keluarga mertua (keluarga suami). Lebih sayangkan ibu & ayah daripada suami sendiri. Contoh paling tepat, aku..Hehehehe...Kata orang, kalau sayangkan seseorang / sesuatu..jangan sayang sangat..Kalau bencikan seseorang / sesuatu, jangan benci sangat. Aku tak pernah peduli pun orang nak cakap apa kalau aku lebihkan mak ayah aku daripada segala yang ada kat dunia ni. Tapi itulah...bila kita betul2 rasa sayang sangat kat seseorang..bila sedikit tercalar, rasanya akan berbekas sampai bila2..seperti paku di dinding hati..walau sudah dicabut, lubang dan bekasnya masih nampak kan..lebih teruk lagi kalau paku tu dah lama tertusuk baru kita nak cabut...karatnya Ya Allah..buruk rupanya kan..Bukan senang menjaga hati orang2 yang kita sayang..Sukarnya pula menjaga hati orang2 yang sayangkan kita..Kedua2nya harus kita jaga sampai satu tahap kita rasa.."takpelah kalau aku yang sakit, asalkan diorang semua happy sebab kebahagiaan aku ada pada mereka bukan datang dari luar"..Mungkin itu dulu dan sampai sekarang aku harap aku mampu kekalkan prinsip aku itu sampai bila2..
Aku memang suka mengemas. Pantang betul tengok penyapu..nak menyapu aje kerja nya..Sampai sekarang laki aku cakap.."awak ni macam pembantu rumah la..semua benda nak buat..bawak2la berehat"..Aku tak boleh tengok rumah aku semak. Nak tidur pun tak lelap mata ni la..Sebab tu la apa saja yang berselerak di rumah mak, akan aku clearkan..aku susun baju dalam almari cantik2..aku susun buku di rak elok2..mana kertas2 bil, kad jemputan yang dah tak pakai, aku buang & bakar..Abah aku pula memang tabiatnya suka buka kain pelekat bergulung2 & tak pernah nak sidai pun walaupun tempat penyidai ada depan matanya. Aku tak kisah sebab bukan susah sangat menyidai kain pelekat...kibas2..sidai..siap! Abah ke..mak ke..adik ke..semuanya aku dah faham benar pe'el mereka. Mungkin aku sorang sahaja yang faham mereka..mereka tak pernah faham aku rupanya..Entah apa angin hari tu, ada pula yang mengamuk bila mencari barangnya tak jumpa2. Sangkanya aku dah membuang atau pandai2 mengalihkan barangnya ke tempat lain. Walaupun aku suka mengemas..tapi setiap barang yang aku kemas, aku cuma susunkan elok2..cuma cantikkan kedudukan & rupanya, tak pernah pula aku mengalihkannya jauh ke tempat lain. Apa lagi..terpacul lah ayat yang kurang senang didengar..pedih juga hati ni..nak menangis pun ada..tapi tahan je..tak mahu dilihat orang. "Lain kali kalau tak suka rumah ni semak, jangan duduk sini, pergi keluar! cari rumah lain!"...
Kita selalu melihat cerekarama..drama2 yang mengisahkan ibu ayah yang berkecil hati..berjauh hati..sakit hati..dengan anak2 nya...Kita juga sudah lali mendengar ungkapan seperti.."jangan lawan cakap mak bapak..jaga kecilkan hati mak bapak"..Tapi jarang sekali kita melihat, mendengar, atau memahami sendiri isi hati anak2 yang berkecil hati..berjauh hati dengan ibu ayah sendiri. Barangkali aku bukan seorang anak yang baik. Bahkan menjadi seorang ibu pun belum lagi..mungkin kerana itu lah aku belum layak untuk merasa kecilnya hati seorang anak..jika dibandingkan dengan kecilnya hati seorang ibu yang mulia..seorang ayah yang banyak berkorban...

1 comment:

  1. Kita akan merasa kebahagiaan apabila kita melakukan sesuatu itu dengan jujur, ikhlas dan tidak bertentangan dengan suruhan Nya. Jika membuat sesuatu hanya untuk menyukakan hati orang lain, kebagiaan tidak akan dikecapi!Malah akhirnya kit akan makan hati dan ia tidak ada penghujungnya!
    Anak yang baik tentunya sedia menerima seadanya keadaan orangtuanya dan jujur memberi pandangan demi kebaikannya. Allah swt mengetahui apa yang ada di dalam hati kita dan Dia maha adil!

    ReplyDelete