testing

                                                                 Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, December 30, 2010

Tenang saja....

Dulu masa Form 1, dapat kelas aliran Arab..aku tak mahu..seminggu aje duduk di sekolah tu..terus minta abah tukarkan ke sekolah yang sama ayahku mengajar..sekarang jadi suka dengan cara orang Arab berpakaian..berpurdah....terbuka hati untuk belajar Bahasa Arab..Bahasa Al-Quran..supaya apa yang dilafazkan dalam solat lebih difahami..dihayati..seperti orang Arab yang menangis bila membaca ayat2 Quran yang menyebut tentang azab kubur, neraka, orang kafir..dll....hebat mereka bukan?...
Masa kan boleh diukur tahap keimanan dengan menangis...tentu sahaja tidak..tapi bagi aku pelajari & fahami Bahasa Arab adalah satu kelebihan....sekarang jadi menyesal pula kerana menolak peluang belajar Arab dulu....Mujurlah sekarang abang sepupuku yang fasih berbahasa Arab sudi mengajarkannya kepada ku..Alhamdulillah...Walaupun hanya dapat belajar melalui kiriman mesej di Facebook..kerana dia mengajar di sekolah di Johor...tapi bersyukurlah..bukankah itu lebih baik dari tidak ada langsung usaha mempelajarinya....
Bercakap mengenai abang sepupuku...aku cukup bangga punya saudara seperti dia..Dia fasih segalanya...dulu akademiknya cukup cemerlang...dulu main muziknya cukup bagus...dulu main basikalnya cukup lincah...tapi sekarang walaupun dia sudah jauh berubah dari dulu...dia tetap abang sepupuku yang lain daripada yang lain..kerana dalam setiap corak hidupku..aku banyak berbalik melihat dirinya walaupun dia sebenarnya tidak tahu..(kalau dia baca blog ni, dia dah tahu lah..hehehe)...walaupun aku tidak serapat dengannya....tidak berbicara panjang setiap hari dengannya...tapi dia pendorong ke arah melakukan kebaikan...
Dulu aku tidak tahu siapa yang patut aku contohi...ada manusia yang cemerlang akademik..bagus kerjayanya..tapi kurang penghayatan agama...aku tidak mahu seperti itu..kerana aku pernah melalui zaman itu..dan aku rasa tidak ada sedikitpun yang dapat menyepikan aku dari kesedihan dan kekosongan...
Sekarang aku tetap sepi juga dalam hiruk pikuk duniaku...tapi bukan sepi yang kosong...sepi yang mendamaikan jiwa....aku tidak perlu mencari contoh yang terlalu jauh..terlalu tinggi..untuk aku mencontohi...cukuplah dia yang paling dekat dengan kami....kalau aku tidak mampu menjadi manusia setaat dia..sekurang2nya aku mampu melontar bicara setenang bicaranya........

No comments:

Post a Comment